24.6.10

Keskusteluja Isojen Herrojen kanssa; Jumala vs. Moderni Ihminen, round 3

- Sit vähän asiaa noista kymmenestä käskystä.
*huokaisee syvään ja laskee päänsä käsiin*
- Hyvä on sitten..
- Iha ekana olet tässä kovasti väittänyt olevasi ainoa oikea jumala, ja ettei ihmisellä saa olla muita jumalia. Jos juuri viime keskustelussa tunnuit olevan vähän sitä mieltä, että et olisi ainut jumala.
- Mutta minä olen ainoa Oikea Jumala.
- No eiks tuo nyt ole vähän turhan mahtipontista ottaen huomioon tän koko kristinuskon moneen eri lahkoon jakautumisen jälkeen. Siis kuka niistä yleensäkin on oikeassa? Ketkä on sun lempparikristittyjä vai hyväksytsä jokaisen pilipalilahkon joka vaikkapa naittaa jotain 14-vuotiaita 70-vuotiaille papparaisille? Ku noi sun ns. omatki riitelee vaan keskenään, niin mitäs helvettiä siitä oikein pitäs ajatella?
- Ei minulla ole lemppari seuraajia.. Ja jos nyt oikein tahdot tuohon ensimmäiseen käskyyn mennä tuolta kantilta, niin eihän kukaan täysijärkinen myy itseään sanomalla olevansa "ehkä potentiaalisesti" ainut oikea jumala..
- Taivaallinen kauppamies! Tiäkkö, nykyään voidaan vetää oikeuteen ja tuhota koko brändi jos mainostaessa törkeästi valehdellaan! Ja sit tää juttu.. elä käytä herran, jumalasi nimeä väärin. Siis miten sitä voi käyttää väärin?
- Sitä ei pidä lausuman turhaan.
- Miten hemmetissä sitä voi sanoa turhaan, JOS olet ainoa oikea Jumala, ja pystyt mihin tahansa ja silti tästä elämästä on tehty näin törkeän vaikeaa? Väitätsä oikeasti, että vaikkapa ihminen, joka kokee kärsivänsä, toistelee sun nimeä, sanois sen turhaan?
- Vääränlaiset asiayhteydet..
- Ja mitähän ne olisi? Miten se on mahdollista esimerkiksi kirota sun nimees jos olet se ainoa oikea Jumala? Ja sit nää muut käskyt.. siis en ees tahdo lähtee kohta kohdalta näitä ruotimaan, koska ne on kustu kristinuskossakin aivan totaalisesti.
Joku lähimmäiselle kuuluvan tavoittelukin.. siis minusta ihmisen mieli esimerkiksi kuuluu ihmiselle itselleen, joten esimerkiksi ihmisten käännyttäminen sun uskoos olis aivan rikollista sun OMIEN käskyjes mukaan.
- Koska olen tehnyt ihmisen..
- No justjust.. Koska olet tehnyt ihmisen, se on sun niinkö? Eikö sitten esimerkiksi lapsi syntyessään sama missä on, ole automaattisesti sun. Miksi sitten lapsi pitää kastaa ja tuoda kristinuskon hoivaan? Tai käännyttää kristinuskoon jos nyt saattuu johonkin muuhun uskomaan?
- Perisynnin takia lapsi kastetaan ja tuodaan minun huomaani sillä tavoin..
- No kenelle lapsi sitten kuuluu silloin kun se syntyy? Saatanalle? Siis mikä ihmeen järki tuossa muka on? Että olento, joka ei vielä osaa puhua, ei näe kunnolla, ei kuule kunnolla eikä selviä yksin voisi kuulua jollekin oletettavasti pahalle? Eiks ihminen ole juuri puhtaimmillaan syntyessään. Musta koko ajatus siitä että vastasyntynyt olisi syntinen pelkästään sen takia että on syntynyt on aivan helvetin sairas.
- Ei tästä nyt tule yhtään mitään..
- No ei tule ei.
- Näistä asioista me voidaan jankata ja keskustella loputtomasti, mutta päivän päätteeksi minä olen silti ainoa oikea Jumala, sinut luonut kosminen ja universaali totuus, ja sillä tavoin, minä olen oikeassa.
- Aika vitun harhaluuloista. Vähä niinku pelais shakkia pulun kanssa. Tulee ja kaataa nappulat, paskantaa laudalle ja lentää kotiin voittajana. Aplodit sulle vaan.

3 Comments:

Blogger Terhonen said...

ihan näin by the way.. mulle ainaski on jääny sellaane käsitys, että lapset pääsöö automaattisesti taivaaseen, jos ne kualoo.. että ei sillä oo merkitystä oliko ehditty kastaa vai ei. Ku ihminen on puhtaimmillansa justii lapsena, nii just siks. Että en mä oo kyllä koskaa kuullu tuallaasta että lapset kuuluis automaattisesti saatanalle :D enkä mä tiärä käännytetäänkö lapsia varsinaasesti, niille kerrotaan että tällääne Jeesus ny olis, ja se teki sitä ja tätä, ja lapsethan tunnetusti helposti uskoo kaiken mitä aikuunen sanoo. Ei mua oo ainakaa yritetty käännyttää.. kaiketi.. tiätääkseni ihan itte uskoin, ku hyvältä kuulosti.
Mun henkilökohtaanen miälipire on se, että sillä kastamisella oo mitää merkitystä.. kunhan uskoo, nii se riittää. Mut sitte ku uskoo, ni haluaaki monesti sitte käyrä kasteella, jos ei oo kersana jo kastettu.

Mutta tosiaan, uskontoja on nii monia erilaasia, ku on ihmisten eri miälipiteitäki.. sitte ne karismaattisimmat rupiaa johtamaan jotaki joukkoa, ja ihmiset tuloo hymyillen hyvä uskoosina peräs, vaikka se karismaattinen tyyppi olis viämäs niitä aivan eri suuntaan mitä jumala on tarkoottanu. että en mäkää voisi mennä sanomaha mikä näistä jumalaan uskovista uskonnoista on täysin ainut ja oikea. Enkä moo enää jaksanu kuunnella nii kauhiasti muiren ihmisten miälipiteitä, ku ne on vaa ihmisiä x) mistä me voitaas tiätää mikä oikiasti on "jumalan tahto", ku raamattuaki on ihmiset kirjoottanu "pyhän hengen" avustamana.. mutta mistäs me tiäretähä, jos raamattua onki päässy kirjoottamaan joku ns.pahis, ja johtaa muita ihmisiä tahallaan harhaan, että sais itte paremmat paikat taivaas x)

Jonku miälestä mä oon ny varmaan aivan turmiolla ku puhun tällääsiä, mutta jos joku asia ei musta hyvältä tunnu, nii en mä sellaasta ympärilleni halua kylvääkään. Tällähetkellä musta tuntuu hyvältä elää näin, kuinka nyt elän. Vaikkakin samalla uskon vieläkin jumalaan.. koska en oikeen muutakaan osaa, koska toi uskominen on ollu mus kersasta lähtien. Nii se on vähä niinku oletus asetuksena mus, vaikka mitä tekisin :P
Meni vähän sivuraiteille tämä mun kommenttini, mutta niinhä mulla aina x)

4:03 ip.  
Blogger Carmabal said...

Olipa törkiän pitkä kommentti! :D Mutta tosiaan, pakinointiahan ja ajatusketjujahan nämä vain. En todellakaan ole mikään kristinuskon asiantuntija, kun en kovin uskovainen olento ole :)
Kyllä mää silti koen vähän hömelöksi sen, että aikuinen kertoo lapselle absoluuttisena totuutena vaikkapa Jumalasta asioita, joita ei voi itse edes todistaa. Usko on mun mielestä niin pirun henkilökohtaista, että siitä pitäisi päättää vasta aikuisempana, asioita kokeneena yms. .. oli vielä jotain mutta ny katos ajatus taas jonneki (kristian laulaa vessassa... hmm)

7:07 ip.  
Blogger Terhonen said...

Mä aina innostun ;D Mutta tua on kyllä hyvä pointti. Toki uskovaasten miälestä kaikki pitää kertoa jo lapsena koska "sen minkä lapsena oppii, sen vanhana taitaa"..
ja minähän ny taidan nämä jutut.. ainaki niiltä osin, mitä on mieleen jääny. Koska niinku sanoin,. en oikee osaa/uskalla olla uskomattakaan. Toisaalta.. en kyllä tiedä onko uskomisesta mitään haittakaan..mä uskon varmuudeksi.. jos ne raamatun höpinät onki vaikka totta. Mutta en tosiaan oo enää hetkeen ottanu näitä juttuja itte puheeksi, koskan en usko niin absoluuttisesti enää itsekään.
Että täs ny pitääs sitte miättiä mitä oman lapsen kohdalla haluaa tehdä. Veiskö sitä pyhä kouluun vai ei. Toisaalta kristinusko kuuluu suomalaaseen kulttuuriin, joten kuulee se siitä koulussa viimeistään.

1:04 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home