1.9.09

Save me from myself!


Olen kuin puunkarahka meren aallokossa, veden ja rannan kivien välissä, ainaisessa liikkeessä. Ja täällä rannalla on vain kaksi ilmanalaa, hirveä myrsky tai sitten rasvatyyni - polttavan kuuma.

Ensin tuntuu hyvältä, hymyilen, silmät hehkuu omaa sisäistä valoa ja tunnen kuinka energia virtaa minussa ja minusta tuntuu että olen askeleen lähempänä sitä, mitä minä olen. Että olen täynnä mahdollisuuksia ja näen elämän kulkevan juuri sinne minne pitääkin. Ja sitten KABOOM tyhjyydestä tilalleni hyppää kalpea nainen, jonka puoliavoimet silmät kertovat kipinöivästä raivosta ja jonka kalpeitten silmien alla on tummat pussit, jotka kertovat valvotuista öistä. Hän laahustaa askeleitaan, kiroilee pienimmästäkin vastoinkäymisestä ja tuskin jaksaa nousta ylös vuoteesta, tuolilta tai vaikka lattialta.

Kummatkin heistä ovat yhtä todellisia, mutta minun todelliset ajatukseni ja tuntemukseni kamppailevat noiden kahden täysin erilaisen kuvan välimaastossa, ihmetellen, mihin kuulun ja mihin en. Ihmettelen, mikä minua jarruttaa, mikä minua vaivaa. Päätös olla energinen ja hyvä-oloinen ei tepsi. Nuo kaksi eri minua ovat voimakkaampia kuin niitten välillä oleva tasapaino, ainakin toistaiseksi.

Voin vain olla onnellinen, että ne kaksi ovat olemassa, ettei ole vain toista. Jos olisi vain pimeä minä, joka näkee varjoja nurkissa, suuntaa ajatuksensa pahaan, vihaa kaikkea ja halveksii elämää, eikä pidä minkään asian tekemistä tekemisen arvoisena, olisin hyvin onneton ihminen ja samoin kaikki muutkin ympärilläni. Ja jos olisin vain valoisa minäni, joka hymyilee herkästi, nauraa suureen ääneen ja halaa maailmaa ja rakastaa jokaista hetkeä ja näkee kaikki mahdollisuudet kaikessa, olisin epäreilu ja pitkän päälle hyvin väsyttävä ihminen ja epäaito.

Ehkä rakkaus molempaa kolikon kääntöpuolta kohtaan, se, että ymmärrän niitten molempien arvon, joka ei sulje toistaan ulos, onkin se sitova voima, joka viimein tekee niistä yhden ja saman ihmisen.

Jos sinulla ei ole koskaan kurjaa, miten voisit tietää milloin sinulla on asiat hyvin?